نیوز پام

ساخت وبلاگ
به گزارش اویل نیوز؛ بهای نفت به بشکه ای 28 دلار سقوط کرده و این افت، تاثیری ناگفته و بر هم زننده بر کشورهای سراسر جهان خواهد داشت. منطق می گوید که عربستان سعودی، دومین تولید کننده بزرگ جهان – و بزرگترین تولید کننده که با تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا دست به گریبان نیست – می تواند با کاهش تولید 10.25 میلیون بشکه در روز خود جلوی این سرنگونی را بگیرد. ولی ریاض دست به کاهش نمی زند تا درآمد نفتی ایران را که بزرگترین دشمن ژئوپلتیک خود می داند کاهش دهد. 

در ادامه این گزارش آمده است: وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر، در گفتگویی با ولف بلیتزر در سی ان ان، این نظریه را رد کرد. او مدعی شد عربستان نمی خواهد تولید خود را کاهش دهد زیرا نگران پیامدهای آنچه خود، افزایش ساختگی بها، می خواند است. او مدعی شد: «بهای نفت با عرضه و تقاضا در بازارتعیین می شود و به خاطر اضافه تولید در چند کشور، عرضه مازاد در بازار رخ داد و این به افت بهای نفت دامن زد.»

او افزود که کاهش تولید، بی گمان کشورهای مسئول این کاهش بها را نجات خواهد داد؛ ولی این کار تنها کاهش بهای متاثر از بازار را به تاخیر خواهد انداخت. «عربستان سعودی از کاهش تولید خودداری کرد تا از تولید کنندگان برتر پشتیبانی نکرده باشد؛ زیرا این کار زمینه را برای کاهش بها و حجم آماده می کرد.... آنچه می بینیم، همان بهای بازار است.»

کوتاه سخن اینکه او می گوید اگر عربستان تولید خود را کم کند، به همان اندازه کشورهایی که مازاد تولید داشتند و جهان را به این وضع درآوردند در دستکاری بهای نفت گناهکار خواهد بود. 
وزیر خارجه عربستان که دولتش 13 درصد نفت جهان را تولید می کند با کاربرد تولید نفت همچون یک چماق سیاسی مخالفت کرد: «اگر بخواهید به روشی با آن بازی کنید یا آن را بالا پایین کنید، بهای گزافی را خواهید پرداخت.»

این گزارش میفزاید: ولی این شیوه استدلال، یک مشکل بنیادین دارد. بهای نفت کمابیش با تولید و قیمت های هدف که درون سازمان اوپک برگزیده می شود تعیین می شود. عربستان بانفوذترین عضو این سازمان است. استخراج نفت عربستان کار شرکت سعودی «آرامکو» است که دولت سعودی آن را اداره می کند. همچنین در این سخنان تناقضی هست که می گوید برخی کشورها تولید زیادی دارند ولی بهای نفت به قیمت منطقی بازار رسیده است. 

ساده لوحانه است که گفته شود بهای نفت تنها به خاطر «جنگ سرد» ایران و سعودی افت کرده باشد. تولید در خیلی کشورها از جمله آمریکا، بالا رفته است. ریاض هزینه ارزانی نفت را با کاهش هزینه های عمومی و گرفتن مالیات های تازه می دهد. 

در همان حال، عربستان به اندازه دیگر کشورها از بهای کم نفت آسیب نمی بیند. آن گونه که اکونومیست گفته، بهای سر به سر نفت عربستان بشکه ای 12 دلار است. ولی برای ایران نزدیک 30 دلار و برای آمریکا 70 دلار است. این کشور برای جذب افت طولانی مدت بها، در وضعی بهتر از دیگر کشورهای تولید کننده نفت است. پس چون این کشور می تواند از عهده بهای کم برآید، ممکن است بهای نفت همچنان کم بماند.

منبع:  باشگاه خبرنگاران به نقل از بیزنس اینسایدر

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 164 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 17:00

به گزارش شبکه بلومبرگ، تلاش شرکتهای بزرگ نفتی همچون شل و توتال برای کاهش هزینه های تولید سبب شده است تمایل آنها برای فعالیت در میدانهای نفتی ایران بیشتر شود.

مؤسسه ای بی ان آمرو اعلام کرد که شرکت شل با توجه به پیوندهای تاریخی، از موقعیتی برتر برای فعالیت در ایران برخوردار است.

سخنگوی شرکت شل نیز در بیانیه ای اعلام کرد که بزرگترین شرکت نفتی اروپا همچنان برای کمک به توسعه ظرفیتهای انرژی ایران، مشتاق است.

این شرکت همچنین اعلام کرد که برای پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران که حدود دو میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار برآورد شده است، شرائط را بررسی می کند.

هزینه پایین تولید نفت در ایران، که حدود دو سوم کمتر از هزینه تولید نفت در آمریکاست، مهمترین جذابیت صنعت نفت ایران برای شرکتهای خارجی به شمار می آید، اما شرائط قراردادهای پیشنهادی ایران نیز باید در نظر گرفته شود.

پائولو اسکارونی، مدیرعامل پیشین شرکت انی، گفت: نفت ایران بسیار کم هزینه است و همه انتظار دارند که قراردادهای جدید نفتی ایران، آغازگر رقابتی شدید برای فعالیت در این کشور باشد.

پیش از این، کلودیو دسکالزی، مدیر عامل شرکت انی اعلام کرده بود که ایران برای توسعه صنعت نفت خود، نیازمند حدود ١٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری زیرساختی است و شاید تأثیر واقعی بازگشت ایران، چهار تا پنج سال آینده نمایان شود.

طبق گزارش سال گذشته شرکت نروژی ریستاد انرژی، هزینه تولید هر بشکه نفت در ایران، حدود ١٢ دلار و ٦٠ سنت برآورد شده که ٦ دلار و ٩٠ سنت آن مربوط به سرمایه گذاری و پنج دلار و ٧٠ سنت آن مربوط به هزینه های عملیاتی است.

این در حالی است که طبق گزارش ریستاد، هزینه تولید هر بشکه نفت در آمریکا حدود ٣٦ دلار و ٣٠ سنت و در انگلستان حدود ٥٢ دلار و ٥٠ سنت است.

وحید علی اکبروف، مدیر عامل شرکت لوک اویل که بزرگترین تولیدکننده خصوصی نفت در روسیه به شمار می آید، اعلام کرده این شرکت از ایرانیها خواسته است که شرائط قراردادهای نفتی جدید خود را جذابتر کنند.

به گفته مسئولان شرکت ملی نفت ایران، شرکتهای شل، توتال و لوک اویل، توانسته اند برای فعالیت در مهمترین پروژه های نفتی ایران از دیگران پیشی بگیرند.

پیش از تحریمهای ضد ایرانی، شرکت شل برای افزایش تولید گاز از پارس جنوبی تلاش می کرد و در سال ١٩٩٩ میلادی، برای توسعه میدانهای نفتی نوروز و سروش در خلیج فارس، قرارداد امضا کرده بود.

سخنگوی توتال نیز هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرده بود که این شرکت با بهره گیری از سابقه طولانی مشارکت با ایران، خود را برای ادامه همکاریها با این کشور آماده می کند.

پاتریک بویان، مدیرعامل توتال نیز در ماه نوامبر سال ٢٠١٥ میلادی اعلام کرده بود که این شرکت فرصتهای سرمایه گذاری در گاز، نفت، پتروشیمی و پخش را در ایران، زیر نظر دارد.

سانی مان و راس دنتون، از شریکان مؤسسه حقوقی بیکر اند مکنزی در لندن، گفتند: پایان تحریمها به طور کلی برای شرکتهای غربی امکان بهره گیری از فرصتهای تجاری چشم افسای ایران را فراهم می کند.

با این همه، شرکتهای آمریکایی نمی توانند از فرصتهای یادشده برخوردار شوند، زیرا همچنان برخی تحریمهای ضد ایرانی دولت این کشور پابرجا مانده اند.

به گفته کارشناسان مؤسسه بیکر اند مکنزی، یکی از موانع مهم مشارکت اشخاص و شرکتهای آمریکایی برای فعالیت تجاری در ایران، پیچیدگیهای مربوط به نقل و انتقال پول از طریق شبکه بانکی است که می تواند مشمول تحریمها شود.

شرکت بی پی، که پیش از این با نام شرکت آنگلو پرشین موفق شده بود در آغاز قرن گذشته میلادی در ایران نفت کشف کند، از اظهار نظر درباره برنامه های خود برای بازگشت به ایران، خودداری کرد.

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 129 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 17:00

فرانسه در نخستین اقدام تحریم سوخت هواپیماهای مسافربری ایران را لغو کرد.

به گزارش اویل نیوز؛ پس از پنج سال هواپیمای ایران ایر توانست در فرودگاه اورلی پاریس سوخت گیری و بدون توقف در مسیر به طرف تهران پرواز کند.

با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و 1+5، هواپیمایی های ایران قادرند  از این پس در فرودگاه های پاریس سوخت دریافت کنند.برهمین اساس امروز فرانسه به عنوان نخستین کشور در اروپا سوخت در اختیار هواپیمایی ایران ایر قرار داد .

از سال 1389 تاکنون ایرلاین ها ایرانی در فرودگاهای پاریس با مشکل دریافت سوخت مواجه و مجبور بودند به هنگام بازگشت از پاریس با فرود در یکی از فرودگاهها سوخت گیری و پس از ان به طرف تهران پرواز کنند .

منبع: واحد مرکزی خبر

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 140 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 15:44

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، پس از انتشار اخبار مربوط به رشد چشم افسای تقاضا در چین، قیمت شاخص نفت خام برنت در معاملات سه شنبه (٢٩ دیماه) افزایش یافت، اما هشدار آژانس بین المللی انرژی درباره عرضه بیش از حد نفت سبب شد این رشد محدود باشد.

کارشناسان همچنین اعلام کردند یکی از دلایل رشد قیمت شاخص نفت خام برنت، نتیجه نهایی کردن معاملات انجام شده برای سودبری از افت ٢٠ درصدی قیمت این شاخص از آغاز سال میلادی جاری تاکنون است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٢١ سنت، معادل ٠,٧ درصد، رشد، در سطح ٢٨ دلار و ٧٦ سنت تثبیت شد. در معاملات میان روز، قیمت این شاخص به ٣٠ دلار و ٢٤ سنت نیز رسیده بود.

با این حال، قیمت شاخص نفت خام آمریکا با ٩٦ سنت کاهش، به ٢٨ دلار و ٤٦ سنت رسید که پایین ترین قیمت آن از سپتامبر ٢٠٠٣ تاکنون به شمار می آید.

برآوردها نشان می دهد که مصرف نفت خام چین در سال ٢٠١٥ میلادی با ٢,٥ درصد افزایش نسبت به سال ٢٠١٤، به ١٠ میلیون و ٣٢٠ هزار بشکه در روز رسید.

با این حال، گزارش آژانس بین المللی انرژی درباره احتمال کاهش تقاضا و رشد تولید نفت سبب شد نگرانیها درباره عرضه بیش از حد نفت دوباره بر انگیخته شود.

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 150 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 12:41

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه آقای روحانی رئیس‌جمهور در خصوص سرانجام مذاکرات هسته‌ای، با ابراز خرسندی از نتیجه دادن مقاومت ملت ایران در برابر تحریمهای ظالمانه و عقب نشینی طرفهای مقابل در اثر تلاش دانشمندان هسته‌ای و کوششهای همه دست اندرکاران مذاکرات، بر پنج نکته مهم خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در این نامه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری
با سلام و تحیت،
خرسندی خود را از اینکه مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و تلاش دانشمندان هسته‌ئی در پیشبرد این صنعت مهم و کوشش خستگی ناپذیر مذاکره‌کنندگان، سرانجام طرف‌های مقابل را که برخی از آنان به دشمنی با ملت ایران شهره‌اند، وادار به عقب‌نشینی و رفع بخشی از آن تحریم‌های زورگویانه کرد، ابراز می‌دارم و از جنابعالی و هیئت مذاکره و شخص وزیر محترم و همه‌ی دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.
عجالتاً نظر جنابعالی را معطوف می‌دارم به اینکه:
اولاً: مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهد. اظهارات برخی از سیاستمداران امریکائی در این دو سه روز کاملاً موجب بدگمانی است.
ثانیاً: به همه‌ی مسئولان دولتی تذکر داده شود که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی‌وقفه و خردمندانه در همه‌ی بخش‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و رفع تحریم‌ها به تنهائی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.
ثالثاً: در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هائی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند.
رابعاً: همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه‌ی ما درسی بزرگ برای همه‌ی قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم.
خامساً: بار دیگر تأکید می‌کنم که از خدعه و نقض عهد دولت‌های مستکبر بویژه امریکا در این مسأله و دیگر مسائل غفلت نشود.
موفقیت جنابعالی و دیگر مسئولان کشور را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۹ دی ۹۴

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 134 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 1:33

زانوی بازیکن - سرمربی تیم فوتسال تاسیسات دریایی بعد از مدتها آسیب دیدگی سرانجام جراحی شد.


به گزارش اویل نیوز از شانا، وحید شمسایی که از ناحیه زانوی چپ خود احساس درد می‌کرد و مدتها مصدوم بود و چندبازی مهم این فصل لیگ برتر فوتسال را به همین دلیل از دست داده بود، سرانجام امروز(سه شنبه ٢٩دیماه) زانوی خود را به دست جراح سپرد.

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 131 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 1:33

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از علاقمندی اسلواکی به خرید گاز از ایران خبر داد و گفت: صادرات گاز به اروپا به عنوان یک استراتژی، هم مدنظر ایران است و هم اروپا.

به گزارش اویل نیوز، امیر حسین زمانی نیا امروز (سه شنبه، ٢٩ دیماه) پس از دیدار با پیتر گاژمیر، معاون نخست وزیر و وزیر دارایی اسلواکی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که این کشور در زمینه صنعتی کشور موفقی است که هم اکنون با همراهی ٤٠ نفر از بازرگانان به ایران سفر کرده، دراین باره که آیا اسلواکی خواستار خرید نفت از ایران است، اظهار کرد: این کشور جزو مشتریان سنتی نفت ایران نیست.

وی دراین باره که آیا اسلواکی برنامه ای برای خرید گاز از ایران دارد، با بیان این که آنها در این زمینه ابراز علاقه کرده اند، افزود: ایران در شرائط فعلی برنامه ای برای صادرات گاز به اروپا ندارد و صادرات گاز از طریق خط لوله به اروپا مقرون به صرفه نیست، اما در میان مدت یا بلندمدت ممکن است در قالب ال ان جی به اروپا گاز صادر کنیم.

وی با اشاره به این که بازار اروپا هم اکنون با مازاد عرضه در این بخش روبروست که منجر به کاهش قیمت گاز شده است، خاطرنشان کرد: صادرات گاز به اروپا به عنوان یک استراتژی بلندمدت هم مدنظر ایران است و هم کشورهای اروپایی.

زمانی نیا با بیان این که این کشور همچنین برای همکاری در زمینه ذخیره سازی گاز در ایران اعلام آمادگی کرد، تصریح کرد: قرار است هیئتی در این زمینه بزودی به تهران سفر کرده و با مسئولان مربوطه گفتگو و مذاکره کند.

به گزارش شانا، پیتر گاژمیر، معاون نخست وزیر اسلواکی همچنین قرار است امروز با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری دیدار و گفتگو کند.

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 144 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 1:33

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال از لندن، با وجود باقی ماندن قیمت نفت در کمتر از سطوح ٣٠ دلار برای هر بشکه، اوپک از احتمال بازسازی بازار سخن گفت و اعلام کرد که با تأثیر منفی افت قیمت نفت بر تولید کشورهای غیر عضو اوپک، بازار دوباره به توازن دست می یابد.

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: پس از هفت سال پیاپی رشد تولید نفت غیر اوپک که اغلب به بیش از دو میلیون بشکه در روز می رسید، در سال ٢٠١٦ شاهد افت تولید غیر اوپک خواهیم بود زیرا پیامدهای کاهش سرمایه گذاری در تولید نفت نمایان می شود.

اگرچه اوپک اذعان دارد که با بهره برداری پروژه های جدید در سال جاری میلادی نیز دو میلیون بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت جهان افزوده می شود، این سازمان پیش بینی می کند که در نتیجه افت قیمت نفت، مجموع تولید روزانه نفت غیر اوپک در سال جاری میلادی ٧٠٠ هزار بشکه کاهش داشته باشد.

پیش بینی می شود که آمریکا با کاهش ٤٠٠ هزار بشکه ای تولید، بیشترین افت تولید روزانه نفت را تجربه کند، اما اوپک اعلام کرد که مناطقی همچون کانادا، دریای شمال، آمریکای جنوبی و بخشهایی از آسیا نیز به طور ویژه آسیبپذیر هستند.

از سوی دیگر، با وجود افت ٢٠٠ هزار بشکه ای تولید روزانه اوپک در ماه گذشته طبق اعلام منابع ثانویه، تولید این سازمان همچنان بالاست.

در ماه دسامبر ٢٠١٥ میلادی، مجموع تولید نفت اوپک با احتساب تولید اندونزی، به ٣٢ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت که مهمترین عامل آن، افت تولید نفت نیجریه، عربستان و عراق بود.

با این حال، تولید نفت اوپک همچنان بالاتر از برآورد تقاضا برای نفت آن است. اوپک پیش بینی کرده است که در سال جاری میلادی، تقاضا برای نفت خام این سازمان با یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه افزایش، به ٣١ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

در این میان، انتظار می رود که با آغاز اجرای رسمی برجام و لغو تحریمهای تهران، تولید نفت ایران نیز افزایش یابد.

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 126 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 15:26

به گزارش اویل نیوز؛ در بیانیه‌ای که این بانک، امروز (سه‌شنبه، ٢٩ دیماه) منتشر کرد اعلام شده است که قصد دارد یک قرارداد مالی به ارزش ٥ میلیارد یورو با ایران امضا کند.

در بیانیه بانک کره‌ای تاکید شده است: این قرارداد با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منعقد می‌شود تا تسهیلات مالی لازم برای شرکتهایی کره جنوبی که در حال کسب و کار در ایران هستند، تامین شود.

بانک واردات و صادرات کره جنوبی همچنین اعلام کرد: توافقنامه یادشده میان این بانک و بانک مرکزی ایران، طی سه ماه امضا می‌شود و شرکتهای فعال کره‌ای را در عرصه های مختلف ایران از جمله بخش فولاد، آهن، نیروگاهها و بخشهای صنعتی شامل خواهد شد.

بیانیه این بانک در حالی منتشر می‌شود که وزارت تجارت این کشور نیز به تازگی اعلام کرده است: با اجرای برجام، همه سامانه های محدود کننده با ایران را که نیاز به مصوبات سختی داشت، فورا لغو می‌کند که یکی از مهمترین آنها سامانه تصویبی و محدود کننده‌ای بود که از پنج سال پیش بانک مرکزی کره اعمال کرده بود که دو روز پیش اقدام به لغو آن کرد.

دولت سئول امیدوار است که لغو تحریمهای بین‌المللی علیه تهران به ایجاد فرصتهای جدیدتر و شرائط مناسبتر برای شرکتهای کره‌ای جهت توسعه همکاریهای تجاری با ایران منجر شود.

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 150 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 15:26

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه رقم ۴۰ دلار برای نفت رقم بالایی است، گفت: امسال نیز مانند سال گذشته دو گزینه برای قیمت نفت پیش‌بینی می‌کنیم تا اگر قیمت نفت تغییر کرد، با مشکلی مواجه نشویم.

به گزارش اویل نیوز؛ علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش‌بینی نفت 40 دلاری از سوی دولت در بودجه سال 95 اظهار داشت: اینکه قیمت نفت در بودجه 40 دلار دیده شده، مشکل چندانی برای ما ایجاد نخواهد کرد چراکه سال گذشته نیز دو گزینه برای قیمت نفت پیش‌بینی کردیم تا اگر قیمت نفت تغییر کرد، با مشکلی مواجه نشویم و مسیر مشخص باشد.

وی با بیان اینکه امسال هم به احتمال قوی دو نرخ برای نفت در بودجه پیش‌بینی می‌شود، گفت: با توجه به رفع تحریم‌ها اگر تا زمان اتمام بررسی بودجه در مجلس، تغییری در قیمت نفت اتفاق افتاد، که بر اساس همان تصمیم می‌گیرم وگرنه همان وضعیت سال گذشته را دنبال می‌کنیم و یک نرخ را باتوجهبه شرایط فعلی در نظر می‌گیریم و یک نرخ را رقم پیشنهادی دولت مصوب خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه رقم 40 دلار برای نفت در حال حاضر رقم بالایی است، به روز اجرای برجام و رفع تحریم‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: رفع تحریم‌ها اتفاق مهمی است اما نمی‌شود قطعی پیش‌بینی کرد که چه تاثیری بر افزایش یا کاهش نفت می‌گذارد اما در مجموع قطعا تاثیر خواهد داشت.

مروی با یادآوری سخنان زنگنه در مورد افزایش تولید نفت و تاثیر این سخنان بر قیمت نفت گفت: در قیمت نفت تنها نمی‌توان یک عامل را برای تاثیرگذاری در نظر گرفت چراکه قیمت نفت بهعوامل متعددی بستگی دارد البته یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در قیمت نفت مسائل سیاسی و نوع برخورد عربستان و رشد اقتصادی است لذا یک عامل و یک مطلبی که یک وزیر می‌گوید، نمیىتواند بر قیمت نفت اثر چندانی داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد که مطمئن باشید در بودجه طوری رفتار خواهیم کرد که کشور با مشکلی در آینده مواجه نشود.

منبع: تسنیم

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 140 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 11:49

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: دستور افزایش تولید نفت ایران پس از لغو تحریمها امروز صادر شد.

به گزارش اویل نیوز؛  رکن الدین جوادی، پس از دیدار با معاون اول رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران پس از تشریح محورهای این دیدار درباره افزایش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت ایران روی قیمت نفت گفت: افزایش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت ایران بدان معناست که ایران آمادگی افزایش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت را با لغو تحری ها دارد و امروز نیز دستور افزایش تولید نفت ایران ابلاغ شد.

وی با بیان این که مهمترین مشکل بازار نفت هم اکنون مازاد ٢ میلیون بشکه ای است که سبب کاهش قیمت نفت شده است، افزود: البته جنبه های سیاسی و تصمیهایی که دولتهای بزرگ و برخی تولید کنندگان عمده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گرفتند در کاهش قیمت نفت بی تاثیر نبوده است.

جوادی با اشاره به این که اگر قرار باشد تولید نفت کاهش پیدا کند باید به تناسب این کاهش اتفاق بیفتد، افزود: اگر ایران تولید نفت خود را افزایش ندهد کشورهای همسایه ممکن است ظرف ٦ ماه تا یک سال آینده تولید خود را افزایش دهند و سهم ایران را بگیرند.

ایران سهمش را از بازار پس می گیرد

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که ایران باید سهم خود را از بازارهای جهانی نفت به دست آورد و پس از آن کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تصمیم بگیرند متناسب با بازار، ظرفیت خود را کاهش دهند، درباره این که پیش بینی شما از قیمت نفت چیست، تصریح کرد: اگرعرضه نفت به شیوه کنونی ادامه پیدا کند بیشتر تحلیلها حاکی ازآن است که قیمت نفت برای حداقل یکسال آینده در همین حدود باشد مگر این که تولید کنندگان اصلی منافع ملی را بردرآمد زود گذر ارجح بدانند.

وی با بیان این که سهم ایران در اوج تولید از بازارهای جهانی نفت چهار درصد است، افزود: این میزان در مقابل کشوری که ١٠ تا ١٥ سهم بازار را در اختیار دارد، زیاد نیست، از این رو باید با یک تصیم اجماعی عاقلانه بازار نفت مدیریت شود.

جوادی درباره این که تا چه اندازه امیدوارید که تولید کنندگان در این زمینه به اجماع برسند، پاسخ داد: فکر می کنم ناچار شوند به اجماع برسند؛ کشورهای ثروتمندی که فریب این بازی را خوردند و قیمت نفت را پایین آوردند هم اکنون دچار بحران شدند و به ناچار باید برای بهبود قیمت نفت تلاش کنند که امیدواریم این اتفاق بیفتد و قیمت نفت اواخر سال میلادی افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره لغو تحریم ها هم گفت: پس از تحریمها ما کارمان را سریعتر و ارزانتر انجام می دهیم بنابراین آن پولی که از جیب مردم صرف توسعه و سرمایه گذاری می شد با قیمت و کیفیت بهتری انجام شود.

بدهی ٥٠ میلیاردی شرکت ملی نفت

معاون وزیر نفت درباره مهمترین مباحث مطرح شده در دیدار با معاون اول رئیس جمهوری هم گفت: در این جلسه گزارشی از وضع پیشرفت پروژه های اصلی شرکت ملی نفت ایران ارائه شد و برنامه و هدفگذاریهای که پیش از تحریم و تغییراتی که پس از تحریم رخ خواهد افتاد، ارائه شد.

وی افزود: در دیدار گزارشهای درباره صادرات نفت، افزایش برداشت نفت، فعالیتهای دانش بنیان، ساخت ١٠ گروه کالایی در صنعت نفت ارائه شد.

جوادی با بیان این که همچنین محدودیتها و مشکلات صنعت نفت و میزان بدهی شرکت ملی نفت با معاون اول رئیس جمهوری در میان گذاشته شد، افزود: بدهی شرکت ملی نفت ایران بابت برداشتها و سپرده گذاریهای گذشته و بهره آن نزدیک به ٥٠ میلیارد دلار است که انتظار داریم دولت در این زمینه همراهی و مساعدت کند.

منبع: ایلنا

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 135 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 11:49

به گزارش اویل نیوز؛ عزیز الله رمضانی با استقبال ایران از سفر هیات مسئولان اتحادیه اروپا به تهران به منظور توسعه همکاری‌های دو جانبه در حوزه گاز طبیعی و انرژی، گفت: ایران با در اختیار داشتن بزرگترین ذخیره گاز طبیعی جهان از پتانسیل صادرات گاز به کشورهای مختلف جهان برخوردار است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه برنامه صادرات گاز ایران صرفا نباید به کشورهای همسایه و منطقه محدود شود، تصریح کرد: بر این اساس باید صادرات گاز به کشورهای دور دست به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم در دستور کار قرار بگیرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه صادرات گاز ایران به اروپا در کنار دستاوردهای اقتصادی از مزیت‌های بین‌المللی و سیاسی هم برخوردار است، بیان کرد: هم اکنون روسیه با ساخت خطوط لوله ای به وسعت ۳۰۰۰ کیلومتر گاز به کشورهای مختلف اروپایی صادر می‌کند، از این رو ایران هم می تواند با احداث خطوط لوله گاز خود را به کشورهای اروپایی منتقل کند.

رمضانی با استقبال از آغاز مذاکرات بین ایران و مقامات اتحادیه اروپا با محور توسعه همکاری‌ها در حوزه گاز و انرژی، بیان کرد: هم اکنون مسیرهای مختلفی به منظور صادرات گاز طبیعی ایران به کشورهای اروپایی تدوین شده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه گاز ایران از مسیرهای مختلفی همچون دریای سیاه، عراق و سوریه، ترکیه و خطوط لوله مختلف قابلیت انتقال به اروپا را دارد، تاکید کرد: قطعا صادرات گاز ایران به اروپا می‌تواند در کنار جذابیت‌‌های اقتصادی از مزیت‌های مختلف بین‌المللی برخوردار باشد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز از پایین بودن هزینه تولید گاز به عنوان یک مزیت برای صادرات گاز ایران به اروپا یاد و خاطرنشان کرد: متنوع سازی بازارهای صادرات گاز یکی از سیاست‌های تجارت گاز ایران در دوران پسا تحریم خواهد بود.

به گزارش مهر، «میگل آریاس کانته کمیسیونر آب و هوا و انرژی اروپا» روز گذشته اعلام کرده است: فوریه سال ٢٠١٦ میلادی، کمیسیون اروپایی نخستین «ماموریت ارزیابی فنی» را برای بررسی همکاری‌های انرژی با ایران، به انجام می رساند.

در همین حال، یکی از مسئولان اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، به رویترز اعلام کرد: در قالب یک دیدار فنی اولیه ١٤ روزه، ١٥ مسئول اتحادیه اروپا به ایران می‌روند و پس از آن، مسئولان ارشد کمیسیون اروپا به ایران سفر می‌کنند.

به گفته وی، یکی از اهداف کمیسیون اروپا، تلاش برای پیشبرد صادرات گاز ایران از طریق خط لوله و محموله‌های ال. ان. جی در قالب پروژه «مسیر گاز جنوبی» برای کشورهای جنوب اتحادیه اروپا خواهد بود.

منبع: مهر

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 133 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 11:49

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه صنعت نفت فقط تامین کننده منابع مالی نیست، گفت: بخش نفت در حقیقت محور اصلی توسعه ی کشور است و اگر تاکنون توسعه ی اقتصادی کشور نتوانسته حول محور نفت شکل بگیرد به دلیل ضعف در برنامه ریزی‌ها بوده است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: برخی مخالفین، آگاهانه یا ناآگاهانه تلاش می کنند با ایجاد تردید در برنامه های وزارت نفت، مدیران این بخش را از تصمیم گیری های بزرگ باز دارند اما انتظاری که از مدیران صنعت نفت کشور داریم این است که بدون توجه به تردید افکنی برخی افراد، در دوره ی جدید تصمیمات مهم و جدی اتخاذ کنند.

وی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه پیرامون وضعیت پارس جنوبی تصریح کرد: وقتی مدیران کشور کاری انجام می دهند و یا تصمیم مهمی اتخاذ می کند، منتقدان زیادی پیدا می شوند و ایراداتی نسبت به کارهای انجام شده وارد می کنند اما هیچگاه کسانی که در دوره مدیریتی خود تصمیمات و کارهای لازم را انجام ندادند که باعث وارد شدن خسارت‌های زیادی به صنعت نفت کشور شده است، مورد بازخواست قرار نمی گیرند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در سالهای ۸۳ و ۸۴ فاصله ایران با قطر در برداشت از میادین مشترک گازی پارس جنوبی فاصله ای اندک بود، گفت: سال ۹۲ و هنگامی که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، این فاصله افزایش زیادی یافته بود و میزان برداشت ایران ۲۸۰ میلیون متر مکعب و کشور قطر حدود ۵۸۰ میلیون متر مکعب گاز بود اما هیچکس در قبال این کوتاهی و منابع فراوانی که از دست ملت ایران رفته، مسئول و پاسخگو نیست.

مهاجرت گاز سلمان به امارات

جهانگیری ادامه داد: این موضوع در خصوص میدان گازی سلمان نیز صادق است و عده‌ای به دلایلی مانع فعال شدن این میدان شدند و نتیجه این شد که گاز این میدان به سمت کشور دیگر رفت و یا اینکه خارج شد و سوخت.

وی افزود: براساس گزارشات ارائه شده میزان گازی که در دولت گذشته به دلیل عدم فعالیت و مدیریت مناسب بر میادین گازی، از دست ملت ایران خارج شد حدود ۷.۵ میلیارد دلار است اما هیچ گاه راجع به این خسارت که به دلیل کوتاهی و عدم اقدام مناسب مدیران وقت به وجود آمده سوالی پرسیده نشده و کسی مورد بازخواست قرار نگرفته است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در دوران تحریم فقط موضوع فشار اقتصادی و عدم توسعه کشور مطرح نبود، گفت: برخی اتفاقات داخلی در دوران تحریم باعث وارد شدن فشارهای جدی به بخش های مهمی مثل بخش نفت شد. چه کسی تصور می کرد که فرد جوانی میلیاردها دلار پول نفت کشور را در اختیار بگیرد و یا وزارتخانه مهمی مثل نفت رقم بزرگی از منابع مالی خود را در قالب پول نقد به فردی بدهد تا در میان پیمانکاران توزیع کند و آن فرد نیز این منابع را با خود ببرد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در دوره ی گذشته عده‌ای مدعی شدند که می توانند در شرایط تحریم نفت را بفروشند و با این ادعا نفت زیادی دریافت کردند و یک دلار هم برنگرداندند. این کار چه آنجا که توسط فرد و چه آنجا که توسط یک نهاد انجام شد، آسیب زیادی به بخش نفت کشور وارد کرد و پاسخ نهاد مورد نظر این بود که چون خودمان به منابع مالی نیاز داشتیم، آن را هزینه کردیم و این در حالی است که هیچکس و حتی بالاترین مقام اجرایی کشور حق ندارد خارج از قانون حتی یک ریال هزینه کند.

قراردادهای نفتی به مجلس می رود

وی در ادامه با اشاره به قراردادهای جدید نفتی که ازسوی وزارت نفت تدوین شده و در جلسه هیات وزیران به تصویب رسیده است، تاکید کرد: پیش نویس این قراردادها با درنظر گرفتن تجربیات گذشته و با توجه به نقاط ضعف و قوت و تجربیات سالهای قبل توسط وزارت نفت تدوین شد و پس از آن چندین مرحله کار کارشناسی انجام شد و دستگاه‌های مختلف نیز نظرات اصلاحی خود را مطرح کردند و سرانجام پس از بررسی های فراوان، این قراردادها در دولت به تصویب رسید.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته ممکن است هنوز هم نظرات و انتقاداتی نسبت به این قراردادها وجود داشته باشد که از همین جا اعلام می شود کسانی که نسبت به بندهای این قرارداد نظرات کارشناسی و منتقدانه سازنده دارند، می توانند نظرات خود را به دولت ارسال کنند تا چنانچه این نظرات از نظر کارشناسان درست باشد، در قراردادهای مذکور لحاظ شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: عده ای انگار نمی‌خواهند در این کشور کاری انجام شود و با الفاظ تند و انتقادهای نادرست راجع به مسئولین و مدیران بخش نفت کشور اظهار نظر می کنند که البته این رفتار بسیار ظالمانه است، زیرا هنوز هیچ قراردادی منعقد نشده و تازه دولت آن را تصویب کرده و قرار است به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود تا بند بند آن با قوانین مطابقت داده شود.

جهانگیری با بیان اینکه در خصوص دکل های نفتی برای اینکه ضعف مدیریتی و عملکرد نامناسب خود را توجیه کنند، می گویند فلان کس که با عضو دولت اصلاحات نسبت دارد نیز در این جریان نقش داشته است اما این افراد باید به یاد داشته باشند که دولت همواره اعلام کرده است که هیچ خط قرمزی در برخورد با تخلفات وجود ندارد، تاکید کرد: از ابتدا اعلام کرده ایم که با هرگونه تخلف توسط هر کس که انجام شده باشد، برخورد خواهیم کرد. این افراد به جای اینکه از ملت عذرخواهی کنند تلاش می کنند با فشار بر مدیران کشور بر تخلفات خود سرپوش بگذارند.

ماجرای بدهی ۵۲ میلیارد دلاری وزارت نفت

معاون اول رییس جمهور یکی از تنگناهای مهم صنعت نفت کشور را تامین منابع مالی و محدودیت‌های بودجه‌ای عنوان و تبیین کرد: بخش نفت کشور با ۵۲ میلیارد دلار بدهی داخلی و سالانه ۳۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی مواجه است و این یعنی شرکت‌های نفت و گاز که باید با نشاط و انرژی فعالیت کنند، ناچار هستند بخش زیادی از درآمدهای خود را برای این مطالبات پرداخت کنند و برخی از حساب‌های این وزارتخانه به دلیل این گونه بدهی‌های معوق از سال‌های گذشته مسدود شده است.

جهانگیری خواستار تشکیل کمیته ای برای بررسی نحوه ی بازپرداخت ۵۲ میلیارد دلار بدهی وزارت نفت شد و گفت: البته برای مجموعه ی صنعت نفت کشور پرداخت این بدهی در سالهای آینده کار سختی نیست اما در این شرایط که وزارت نفت برنامه‌های متعددی برای توسعه ی طرح های خود در دست اجرا دارد، این میزان بدهی می تواند مشکل ساز شود.

وی با تاکید براینکه فاز های مختلف پارس جنوبی باید تا پایان این دولت تکمیل شود، گفت: البته باید کمک کنیم تا منابع مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ی بزرگ ملی تامین شود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه به صنعت پتروشیمی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی که یکی از مهمترین بخش های صنعتی کشور است نباید به بهانه ی خصوصی سازی دچار آسیب شود و اگرچه خصوصی سازی یک اصل مهم محسوب می شود که موظف بر اجرای درست آن هستیم اما اگر صنعت پتروشیمی کشور آسیب ببیند، این صنعت قادر نخواهد بود توسعه پیدا کند.

این عضو کابینه دولت با اشاره به آزادسازی بخشی از منابع بانک مرکزی تا هفته آینده خاطرنشان کرد: بخشی از این منابع در اختیار صندوق توسعه ملی قرار خواهد گرفت و این صندوق باید با توجه به اولویت های خود، بخشی از این منابع را برای طرح های وزارت نفت اختصاص دهد چرا که شیرینی لغو تحریم ها در کارهای بزرگ وزارت نفت منعکس خواهد شد.

منبع: مهر

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 150 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 20:34

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نخستین سفر روحانی پس از برداشته شدن تحریمهاست. این منبع دیپلماتیک می‌گوید که روحانی ٢٥ و ٢٦ ژانویه (٥ و ٦ بهمن ماه) در ایتالیا خواهد بود و ٢٧ ژانویه (٧ بهمن ماه) به فرانسه می‌رود.

تحریمهای هسته‌ای ایران شنبه شب (٢٦ دیماه) و پس از این که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بطور رسمی به اجرا درآمد، برداشته شد.

رئیس جمهوری ایران در نخستین روز سفر خود به ایتالیا با رئیس جمهوری، نخست وزیر و مقامهای تجاری دیدار خواهد کرد. روحانی در روز دوم سفر خود به ایتالیا به دیدار پاپ خواهد رفت.

به نوشته رویترز این سفر اروپایی ابتدا قرار بود در ماه نوامبر (آبانماه) انجام شود، ولی به دلیل حملات تروریستی پاریس لغو شد.

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 137 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 20:34

 به گزارش اویل نیوز؛ علی اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، در جمع خبرنگاران با اشاره به لغو رسمی اولین تحریم نفتی ایران به ویژه در حوزه حمل و نقل دریایی نفت خام و فرآورده های نفتی، گفت: کشتی‌های نفتکش ایرانی از امروز تحت کلاس موسسه رده بندی بین‌المللی لویدز انگلیس تردد خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به اعلام آمادگی موسسه رده بندی لویدز انگلیس برای صدور گواهینامه کشتی‌های نفتکش‌ ایران، تصریح کرد:: لغو تحریم ها، نخستین اثر خود را بر روی نفتکش‌های ایرانی گذاشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مذاکرات با شرکت‌های مختلف بیمه‌ای، فاینانسورها، موسسات رده بندی و تامین کنندگان قطعات یدکی و تجهیزات برای تجهیز بیشتر ناوگان کشتی های نفتکش ایرانی در دوران پسا تحریم آغاز شده است، بیان کرد: در صورت افزایش تولید و صادرات ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام ایران ناوگان کشتی‌های نفتکش آماده بارگیری و انتقال طلای سیاه به بازارهای مصرف هستند.

صفایی همچنین از اعلام آمادگی برای بازگشت کشتی‌های نفتکش ایران به بنادر و پایانه‌های نفتی اتحادیه اروپا خبر داد و افزود: به زودی تعدادی از کشتی‌های نفتکش ایران راهی اروپا خواهند شد و با شرکت هیا بزرگ نفتی جهان همکاری خواهند کرد.

با لغو تحریم صدور گواهینامه‌های فنی توسط موسسه معتبر لویدز انگلیس عملا کشتی‌های نفتکش ایران می‌توانند با در اختیار داشتن مجوزهای فنی لازم در بنادر و پایانه‌های نفتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تردد کنند.

از سوی دیگر پیش بینی می‌شود با صدور گواهینامه‌های فنی، شرکت بیمه‌ای معتبر با ریسک کمتر اقدام به تامین پوشش بیمه‌ای کشتی‌های نفتکش ایرانی خواهند کرد.

منبع: مهر

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 154 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 19:12

به گزارش اویل نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری پس از اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، امروز (دوشنبه، ٢٨ دیماه) در نامه‌ای به محضر حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن تشریح دستاوردهای یازده گانه ایران اسلامی در حوزه ‌های هسته‌ای، سیاسی، حقوقی و اقتصادی، گفت: این دستاوردها با پایمردی و استقامت ١٢ ساله مردم استوار ایران در مقابل تمامی تهدیدها و تحریمها و تحت رهبری داهیانه و شجاعانه آن رهبر فرزانه، محقق شد.

دکتر روحانی همچنین تاکید کرده است که دولت مصمم است با توجه کامل به رهنمودهای حضرتعالی، اجرای تعهدات طرف مقابل را با دقت و جدیت رصد کرده و با واقع بینی هوشمندانه و به دور از هرگونه خوش‌بینی افراطی، در برابر هر خلف وعده، اقدام متناسب متقابل بعمل آورده و با برنامه‌ریزی دقیق و اصرار بر خواسته‌ ها، منافع و نیازهای واقعی کشور، ابتکار عمل در روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پساتحریم را در اختیار گرفته و هرگونه تلاش دشمنان برای سو استفاده جهت نفوذ را ناکام گذارد.

متن کامل نامه رئیس جمهوری به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح منتشر می‌شود:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اِنْ یَنْصُرْکُمُ الله فَلا غالِبَ لَکُم»

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای (دامت برکاته)

با سلام و تحیات وافره،

حمد و سپاس بیکران به پیشگاه قادر متعال که بار دیگر با لطف و عنایت خود ملت بزرگ ایران را از امتحانی سخت و تاریخی، موفق و سرفراز بیرون آورد و دشمنان کشور و نظام را مبهوت ساخت.

درود و سلام بر پیامبر عظیم الشان و اهل بیت مطهرش که عنایت آنان همواره شامل حال مردم عزیزمان بوده است.

سلام و تحیت به محضر ولی الله اعظم که همواره دستگیر این ملت در روزهای سخت بوده است.

درود بر امام راحل (ره) که راه عزت و سربلندی و اعتمادبه‌نفس را به ما آموخت.

سلام بر همه شهیدان والا مقام به‌ویژه شهدای گرانقدر هسته‌ای که با فداکاری خود راه ایستادگی و مقاومت را به‌‌ ما آموختند.

اینک افتخار دارم به‌ استحضار حضرتعالی و ملت سربلند و مقاوم ایران برسانم که در پی تکمیل اقدامهای ایران و کشورهای ١+٥ در اجرای تعهدات خود طبق برجام، امروز (شنبه ٢٦ دی ماه ١٣٩٤) رسما برنامه جامع اقدام مشترک وارد مرحله اجرایی شد.

بنابراین از امروز، و در نتیجه پایمردی و استقامت ١٢ ساله مردم استوار ایران در مقابل تمامی تهدیدها و تحریمها، و تحت رهبری داهیانه و شجاعانه آن رهبر فرزانه، در حوزه هسته‌ای، دستاوردهای زیر حاصل شد:

١ـ خواسته راهبردی ملت ایران برای تثبیت حق مسلم در زمینه فعالیت ‌صلح‌آمیز هسته‌ای، به تحقق رسید و برنامه هسته‌ای کشورمان با ابعاد تجاری و صنعتی مورد شناسایی و احترام جهانیان قرار گرفت.

٢ـ غنی‌سازی به‌ عنوان حساس‌ترین و مهمترین بخش برنامه هسته‌ای کشورمان، در مسیری تکامل‌ یافته ادامه می‌یابد و طی برنامه‌ای مدون، ایران در زمره تولیدکنندگان بین‌المللی سوخت هسته‌ای درمی‌آید.

٣ـ راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، در چارچوب یک همکاری بین‌المللی به یک راکتور تحقیقاتی مدرن و پیشرفته، و با استاندارد سطح‌ بالای بین‌المللی، تبدیل خواهد شد.

٤ـ با ورود بیش از دویست تن کیک زرد، ذخایر راهبردی اورانیوم در ایران برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی افزایش قابل توجهی یافت.

٥ـ با فروش اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین تولیدی، جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود کشورهای صادرکننده این مواد حساس وارد گردید.

٦ـ باب همکاریهای بین‌المللی با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان در عرصه‌ هایی همچون تاسیس نیروگاههای هسته‌ای، راکتورهای تحقیقاتی، تولید سوخت، تحقیق و توسعه پیشرفته، گداخت هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای، ایمنی هسته‌ای، آب شیرین‌کن، محافظت از محیط زیست باز شده است.

هم‌ زمان دستاوردهای زیر در حوزه‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی نیز محقق شد:

٧ـ شش قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل بر ضد ایران لغو شد، هم اکنون تنها قطعنامه ٢٢٣١ اعتبار دارد که پس از ده سال خودبه‌خود لغو خواهد شد.

٨ـ دوازده قطعنامه و پنج تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو شد، هم اکنون تمامی موارد و ابهامات مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای کشور خاتمه یافته و تنها قطعنامه اخیر (٧٠/٢٠١٥) اعتبار دارد که صرفا ناظر به اجرای برجام خواهد بود.

٩ـ تحریمهای اقتصادی و مالی مربوط به هسته‌ای شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در حوزه‌ های گوناگون همچون نقل‌ و انتقالات مالی، فعالیتهای بانکی، سوییفت، سرمایه‌ گذاری، خدمات بیمه، اعتبارات صادراتی، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌ و نقل، کشتیرانی، بنادر، تجارت طلا و سایر فلزات، خودرو، هواپیما برداشته شد و به این ترتیب زمینه لازم برای حضور توانمند ایران در اقتصاد جهانی، استفاده از فرصتهای بازار صادراتی و دسترسی به بازار سرمایه بین‌المللی فراهم شد.

١٠ـ داراییهای مسدود شده مربوط به تحریمهای هسته‌ای ایران آزاد شد که امکان استفاده برای سرمایه‌ گذاری و ایجاد اشتغال در کشور را در دسترس قرار می‌دهد.

١١ـ و از همه مهمتر، تلاش چندین ساله بدخواهان اسلام و ایران که می‌خواستند تصویری نادرست و هراسناک از انقلاب اسلامی ترسیم کنند، شکست خورد و سیمای انسانی و صلح‌طلب ایران اسلامی در فضای جهانی درخشید و جامعه جهانی را به تحسین اخلاق و منش خردمندانه و عزتمندانه فرزندان انقلابی شما وا داشت.

این موفقیت بزرگ را به رهبری معظم انقلاب تبریک می‌گویم و از صبر و بردباری ملت غیور ایران تشکر می‌کنم و از خدای بزرگ برای آنان که در مسیر تحقق این توفیق ملی با تدبیر و تحمل، تلاش شبانه‌ روزی کردند پاداش مجاهدان را مسالت می‌کنم.

این توفیق چشمگیر نتیجه قدرت درونی و پایدار جمهوری اسلامی ایران در سایه انقلاب اسلامی و رهبری ولی فقیه است که دشمنان انقلاب اسلامی را از هر گونه تهدید و تحریم مایوس کرده و به پای میز مذاکره کشاند، این پیروزی نتیجه پایمردی و استقامت مردم قهرمان ایران در مقابل همه فشارها و کاستیهاست و بالاخره این پیروزی نتیجه قریب به سی ماه مذاکرات طولانی و نفس‌گیری بود که تحت هدایت، حمایت و ادعیه حضرت مستطاب عالی صورت گرفت.

راهی که ملت ایران دوازده سال پیش انتخاب کرد تا در مقابل زورگویی و انحصارطلبی قدرتهای استکباری و زیاده‌خواه بایستد و از حقوق خود دفاع کند، اکنون به ثمر نشسته است، سیاست استکبار در تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران، جلوگیری از غنی‌سازی، برچیدن راکتور آب سنگین، تعطیلی فردو و توقف تحقیق و توسعه با شکست مواجه شد و اکنون سر تعظیم در برابر اراده مردم ایران فرو آورده و تمامی آنچه به اتکای قطعنامه‌ های شورای امنیت سازمان ملل برای ایران و ایرانی ممنوع شده بود، مورد شناسایی و احترام واقع شد، واقعیت این است که ملت بزرگ ایران عزتمندانه مقاومت کرد، عزتمندانه مذاکره و عزتمندانه توافق کرد.

موفقیت مردم ایران در این توافق، در کنار شادمانی دوستان انقلاب اسلامی، آشفتگی و عصبانیت دشمنان جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و خارج آن در پی داشت، جمهوری اسلامی اکنون به پشتوانه بازوان قدرتمند خود، و با اتکا به تواناییهای دفاعی، سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک، بازیگری اصلی، ثبات‌آفرین و تضمین‌کننده صلح و آرامش منطقه‌ است، حل‌ و فصل موضوع هسته‌ای و توانایی تعامل موفق با شش قدرت بزرگ جهان، اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کرد، جای تاسف است که آنها که با صرف میلیاردها، تمامی سعی خود را به عمل آوردند تا مذاکرات را به شکست بکشانند و یا مانع تصویب و اجرای آن شوند، اکنون نیز سراسیمه دست به هر اقدامی می‌زنند تا مانع فرو ریختن کامل دیوار ایران‌هراسی شوند.

اکنون با رفع تحریمهای ظالمانه راه برای شکوفایی اقتصادی ایران از طریق اجرای جدی و مؤثر سیاستهای اقتصاد مقاومتی باز شده است، دولت اعتقاد راسخ دارد که اگرچه رفع تحریمها از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کاری لازم و ضروری بود که صورت گرفت، اما لازمه قطعی گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و اشتغال، پیگیری همه‌ جانبه اقتصاد مقاومتی و حضور فعال همه مردم در صحنه سرمایه‌ گذاری و کار و ابتکار است.

دولت مصمم است با توجه کامل به رهنمودهای حضرتعالی، اجرای تعهدات طرف مقابل را با دقت و جدیت رصد کرده و با واقع‌بینی هوشمندانه و به دور از هر گونه خوش‌بینی افراطی، در برابر هر خلف وعده، اقدام متناسب متقابل به‌ عمل آورده و با برنامه‌ریزی دقیق و اصرار بر خواسته‌ ها، منافع و نیازهای واقعی کشور، ابتکار عمل در روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پساتحریم را در اختیار گرفته و هرگونه تلاش دشمنان برای سو استفاده جهت نفوذ را ناکام گذارد.

بدون شک، در این مرحله جدید از تاریخ انقلاب اسلامی نیز، همچون گذشته، هدایتهای رهبری، روشنگر راه ملت و دولت خواهد بود.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 146 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 19:12

به گزارش اويل نيوز از صنعت ما، متن کامل لایحه بودجه سال ۹۵ و لایحه برنامه ششم توسعه که صبح یکشنبه توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، منتشر شد.
براي مشاهده و دريافت فايل پي دي اف اين دو لايحه اينجا كليك كنيد.

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 174 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 17:20

به گزارش اویل نیوز؛ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی، پیرو درخواست بابک زنجانی، مهلت وی برای پرداخت بدهی شرکت نفت را یک ماه دیگر تمدید کرد.

رسول کوهپایه‌زاده وکیل مدافع بابک زنجانی این خبر را اعلام کرد و گفت: این تصمیم پیرو جلسه اخیر موکلش با وکلای شرکت نفت و نمایندگان بانک مرکزی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران گرفته شده است.

منبع: تسنیم

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 143 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 13:55

به گزارش اويل نيوز از صنعت ما، لایحه ٣١ماده‌ای برنامه ششم توسعه دیروز با حضور رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم شد. در این لایحه همچنان بر استمرار اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تأکید شده و دولت بنا دارد تا پایان سال ۹۹ هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند. از سویی در این لایحه پیشنهادی، دولت قالب اجرای هدفمندی یارانه‌ها را برای یارانه نقدی در اشکال دیگری در نظر گرفته است.
در بخشي از اين لايحه آمده است:

همچنین در راستای اصلاح نظام اداری، موضوع «صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور و تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زائد» دولت اقداماتی را در راستای تعدیل نیرو در مراکز دولتی در پیش گرفته است. بر این اساس دولت در لایحه برنامه ششم توسعه، طرحی برای ساماندهی صندوق فولاد داده و تأکید کرده هرگونه به‌کارگیری و یا تبدیل وضعیت استخدام نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرائی ممنوع است.

متن كامل را در اينجا و اينجا بخوانيد

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 148 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 11:44

 شبکه خبری سی ان ان در گزارشی خطرات و مزایای کاهش قیمت نفت را که در حال حاضر به کمتر از 30 دلار در هر بشکه رسیده است، بررسی کرده است.

به گزارش اویل نیوز به نقل از سی ان ان، تا همین چهار سال قبل، آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش برای کنترل برنامه‌ هسته‌ای ایران خرید نفت از این کشور را تحریم کردند. در آن زمان نفت بشکه‌ای 110 دلار معامله می‌شد و مقامات دولت آمریکا به دنبال این بودند که بدون بالا رفتن قیمتها صادرات نفت ایران را محدود کنند.

شرایط چقدر زود تغییر می‌کند. در هفته جاری قیمت نفت برای اولین بار طی 12 سال گذشته عمدتا به دلیل توسعه نفت شیل آمریکا به کمتر از 30 دلار درهر بشکه سقوط کرد.

تحریمها علیه ایران سرانجام روز گذشته لغو شدند که به عرضه بیشتر نفت از سوی ایران و فشار بیشتر روی بازار اشباع شده کنونی نفت منجر خواهد شد.

تشدید سقوط قیمت نفت عواقب اقتصادی، زیست محیطی و ژئوپلتیک جدی در جهان به همراه خواهد داشت. در عین حال این امر باعث ایجاد فرصتی برای اتخاذ سیاست‌های انرژی قاطعانه برای کاهش تاثیر جانبی نوسانات نفتی خواهد شد.

قیمت بنزین در آمریکا برای اولین‌بار از ماه می 2009 تاکنون به کمتر از دو دلار در هر گالن رسیده است و این به معنی صرفه‌جویی حدودا 700 دلاری در هزینه‌ سالانه بنزین هر خانوار آمریکایی در سال گذشته شده است. این پول اضافی می‌تواند به عنوان یک محرک اقتصادی عمل کند. در شرایطی که این امر می‌تواند برای اقتصاد مثبت باشد، مزیت نفت ارزان بر اقتصاد کلان کمتر شده چرا که واردات کاهش یافته و سقوط قیمت‌ها سختی بیشتری را برای ایالاتی همچون تگزاس، اوکلاهما و ویومینگ در دوران تحول نفت شیل در این کشور به وجود می‌آورد.

کشورهایی همچون روسیه، عراق، نیجریه و ونزوئلا که وابستگی زیادی به درآمد نفتی دارند نیز کاهش شدید درآمد‌های خود و تولید ناخالص داخلی را شاهد بوده‌اند. بانک جهانی برآورد کرد که یک کاهش 10 درصدی در قیمت‌های نفت می‌تواند بازده اقتصادی در برخی کشورهای صادر‌کننده نفت را 0.8 درصد کاهش داده و به 2.5 درصد برساند. بسیاری از کشورها در حال حاضر با بی‌ثباتی مواجه هستند و کاهش درآمد نفتی می‌تواند اوضاع آنها را بیش از پیش نامطلوب کند.

حتی عربستان سعودی که ذخایر ارزی بزرگی در اختیار دارد با کسری بودجه حدودا 100 میلیارد دلاری در سال گذشته روبرو شده است. عربستان در واکنش به کاهش قیمت نفت اصلاحات اقتصادی و اقدامات ریاضتی برای کنترل هزینه‌ها و بالابردن قیمت بنزین اتخاذ کرده است. مقامات این کشور در حال بررسی یک مزایده عمومی برای شرکت نفت دولتی آرامکو هستند که بیش از 10 برابر اکسون موبیل (بزرگ‌ترین شرکت نفتی به لحاظ ارزش بازار) ذخایر نفتی دارد. در بحبوحه افزایش تنش‌ها با ایران، جنگ پرهزینه در یمن و تغییر نسل سران سعودی این اقدامات برای مذاکره مجدد در خصوص یک قرارداد اجتماعی که طی چند دهه گذشته وجود داشته، چالش برانگیز به نظر می‌رسد.

همچنین مشکلات دیگری نیز وجود دارد. وقتی قیمت بنزین به بالای چهار دلار در هر گالون می‌رسد، سیاستمداران و مصرف‌کنندگان از آن انتقاد می‌کنند. اما وقتی قیمت‌ها پایین می‌آید ما خوشنود می‌شویم.

در ماه دسامبر متوسط مصرف سوخت خودروهای جدید فروخته شده 0.9 مایل در هر گالن کمتر از مصرف سوخت در اوت 2014 بود زیرا فروش خودروهای اس یو وی 14 درصد جهش داشت.

اما تاریخ نشان داده که قیمت سوخت زودتر از انتظارات مجددا افزایش خواهد یافت. عوامل احتمالی از همین حالا مشهود است. تولید نفت در آمریکا در حال کاهش و احتمالا امسال کاهش شدیدی خواهد داشت. در سطح جهانی سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز تقریبا 300 میلیارد دلار کاهش یافته است.

رشد تقاضا می‌تواند ذخایر جهانی کنونی را کاهش دهد و خطرهای ژئوپلتیک که در شرایط کنونی قیمتهای پایین در حال افزایش است، میتواند عرضه نفت را کاهش دهد.

اما برخلاف گذشته اوپک نمی‌تواند برای جلوگیری از یک شوک نفتی در بازار اقدام کند. ظرفیت یدکی این گروه، توان آن برای عرضه فوری در بازار برای جبران اختلالات در حال حاضر در سطح پایین بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است. در شرایطی که تولید نفت شیل آمریکا نسبت به نفت متعارف به تغییرات قیمتی سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد، مثل اوپک واکنش چندانی ندارد. بدون یک دیوار حائل قابل توجه جهان ممکن است ناپایداری بیشتری را در قیمت‌ها تجربه کند و به دلیل حضور فعالان نفتی در بازارهای جهانی هرگونه افزایش قیمت نفت به مصرف‌کنندگان آمریکایی در جایگاه‌های بنزین لطمه خواهد زد.

در حال حاضر سیاستگذاران باید از این فرصت کاهش نفت برای پیش‌بردن اصلاحات کاهش وابستگی اقتصاد به نفت برای کاهش تاثیر افزایش قیمت نفت روی تولید ناخالص داخلی و خانوارها استفاده کنند. این به معنای این است که ادامه دادن به افزایش استاندارد‌های اقتصاد سوخت دولت و سرمایه‌گذاری در خودروهای پیشرفته و سوخت‌های جایگزین ادامه خواهد یافت.

ما باید تعهدات قابل توجه بخش خصوصی و عمومی را در گفتگوهای پاریس تقویت کنیم تا تحقیق و توسعه در زمینه انرژی‌های پاک افزایش یابد. وقتی که قیمت بنزین پایین است بهترین زمان برای بررسی افزایش مالیات سوخت برای کنترل تقاضا و تامین هزینه بازسازی جاده‌ها و پلهای ناهموار است. و ما باید ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا را برای تضمین موثر بودن آن در صورت وضعیت اضطراری عرضه مدرن‌ سازی کنیم.

به لحاظ جهانی نفت ارزان همچنین فرصتی برای دولت‌ها به منظور هدفمند کردن یارانه‌های انرژی است. حفظ قیمت نفت در سطوح پایین، کشورها را به لحاظ مالی در مضیقه قرار میدهد و استفاده بیشتر از انرژی و آلایندگی را تشویق میکند و سوختهای جایگزین را تضعیف می‌کند. از شروع سال 2014 بیش از 20 کشور اشکال مختلف هدفمندی یارانه ها را در پیش گرفته اند. تلاشهای قبلی برای اصلاحات یارانه ها مخالفتهای مردمی و حتی اغتشاش و آشوب را در برخی کشورها همچون اندونزی و نیجریه به همراه داشته است اما با توجه به اینکه قیمت نفت اکنون پایین است خطرات سیاسی چنین اصلاحاتی کاهش یافته است.

اگرچه مصرف کنندگان کاهش قیمت بنزین و صورتحساب‌های انرژی گرمایشی در زمستان استقبال می‌کنند باید به خاطر داشته باشند که کاهش قیمت نفت مسائل ژئوپلتیک، اقتصادی و زیست محیطی را به همراه دارد که می‌تواند عواقب بزرگی را در آینده در پی داشته باشد. دولتها باید از این فرصت برای اتخاذ سیاست هایی که جنجال ناشی از نوسان شدید و اجتناب ناپذیر نفت را کاهش می‌دهد، استفاده کنند. 

- - , .

نیوز پام...
ما را در سایت نیوز پام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی newspam بازدید : 148 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 11:44